Lastige karweitjes uitstellen

Onderzoekster en gezondheidspsycholoog Floor Kroese van de Universiteit Utrecht, stelt dat uitstelgedrag een relevante factor is bij het ontstaan van vermoeidheid en slaapgebrek. Wie klusjes voor zich uitschuift gaat ook vaker later naar bed dan het plan was. En later naar bed gaan dan de bedoeling is leidt tot vermoeidheid en slaapgebrek. Dit onderzoek sluit naadloos aan bij een belangrijk onderdeel van onze slaapmethode. Het plannen van je voornemens, en ook het nakomen van je plannen is een belangrijke  basis om tot veranderingen te komen. Willen mensen echte gedragsveranderingen realiseren in hun leven dan zullen ze daar echt voor moeten gaan. Uit onderzoek blijkt dat het gemiddeld twee tot drie maanden duurt voordat nieuwe gewoontes een automatisme zijn geworden. Gedurende deze twee tot drie maanden moeten nieuwe gewoontes dagelijks herhaald worden. Hoe je dat doet staat uitgebreid beschreven in het mooie, toegankelijke boekje van Wil Derkse, een levensregel voor beginners. Wil Derkse vertaalt het benedictijnse leven naar ons dagelijks leven. De kunst van beginnen, de kunst van het ophouden en de kunst om een goede verhouding te vinden tussen beginnen en ophouden. Na een ietwat taai begin, is het een heel praktisch boekje, dat mooie handvaten biedt. Handvaten die er toe leiden dat je karweitjes niet meer uitstelt, en ook dat je stopt met te laat naar bed gaan.
Meer blogs 


Abonneren op onze blog