Hoe verander je gewoontes die maken dat je niet goed slaapt?

Op onze website, in ons boek ‘ Slapen als een roos’ of met behulp van onze online cursus kun je lezen & leren  hoe je beter kunt leren slapen. Bij veel mensen die willen leren om beter te slapen, betekent dit dat ze bepaalde gewoontes moeten afleren en nieuwe gewoontes moeten aanleren of te wel: het doorbreken van gedrag waar je aan gewend bent en waarin je weer moeiteloos vervalt als je even niet oplet. Voor de een is dit: ‘s avonds geen computer of Iphone aanraken; voor de ander betekent het meer bewegen en voor de volgende betekent het af en toe stil zitten en helemaal niets doen. Hoe zorg je er nu voor dat je gewend raakt aan het nieuwe gedrag en dat je het volhoudt om ‘s avonds die pc uit te laten? In de Volkskrant van 3 januari zegt Roos Vonk, psycholoog, dat gedragsverandering alleen stand houdt met flink wat realisme en zelfreflectie. Slechts 5 tot maximaal 30% van de mensen die hun gedrag willen veranderen slaagt hierin. Hoe maak je de kans van slagen groter? Naast een sterke motivatie om je gedrag te veranderen is het bepalender voor het resultaat om je te realiseren wat er voor dagelijkse hindernissen kunnen optreden, bijvoorbeeld: je collega belt je ‘s avonds met een vraag over het rooster van de volgende dag. Voordat je het weet, zoek je het even snel op om vervolgens nog uren door te surfen. Stap 1 op weg naar gedragsverandering is: wat wil je bereiken en hoe ziet je leven er dan uit? Bij stap 2 denk je aan de realiteit: je realiseert je dan hoe je tot nu ‘s avonds omgaat met je pc en realiseert je dat het bijna een avondvullend programma is. Een flinke stap dus! Neem goed de tijd om je te realiseren hoe groot de stap is, dit helpt je bij het bereiken van een positief resultaat. Stap 3 is dat je een duidelijk plan maakt hoe je de verandering gaat aanpakken; welke deelstappen ga je zetten om je doel te bereiken, bijvoorbeeld twee avonden per week gaan sporten, zodat je bijna vanzelf van je pc afblijft. Schrijf deze deelstappen op, plan ze in je agenda, kijk of er mensen zijn die je erbij kunnen helpen,vertel je omgeving wat je gaat doen en wat dat voor hen kan betekenen. Bedenk ook een scenario voor wat je doet als je moe bent en wat je gaat doen als het regent en je dan geen zin hebt om naar de sportschool te gaan enz.; hoe concreter, hoe beter! Blijf denken aan je doel en waarom je het doet; dat geeft je direct een ‘ goed bezig’ gevoel’; het gevoel dat het je gaat lukken en dat geeft weer extra kracht om ook de volgende verleiding te weerstaan. Succes!
Meer blogs

 


Abonneren op onze blog