Een beker melk helpt?

Het is een oude wijsheid die in bijna alle ‘tip-lijstjes’ om beter te slapen terug komt: Drink een warme beker melk voor het slapen gaan. Waar of niet waar? De Volkskrant bericht hierover in de Sr Edmund van 10 oktober 2015. Wetenschappers Hettinga en Teerds, beide werkzaam bij de Universiteit van Wageningen leggen verschillende overwegingen over of melk helpt of niet langs de meetlat.
Koemelk bevat triptofaan (een slaapbevorderend aminozuur). Uit onderzoek blijkt dat triptofaan te weinig aanwezig is in de melk om bewezen effect te hebben.  Hetzelfde geldt voor melatonine; koemelk bevat melatonine, met name van koeien die ‘s nachts zijn gemolken. Echter te weinig om aantoonbaar effect te kunnen hebben op de slaap. Toch blijkt het drinken van melk de totale slaaptijd te verlengen, en wel met gemiddeld een half uur. De oorzaak hiervan is de volle maag; ‘een volle maag zet in de hersenen een verzadigingsmechanisme in gang, waardoor de slaap makkelijker komt.’ Ook kan een beker melk kalmerend werken. Het is de vraag of het kalmerende effect ontstaat door de melk. Men vermoedt dat het langer slapen eerder het gevolg is van  het ritueel waarbinnen het drinken van de beker warme melk past. Dus: ja, elke avond een beker melk, als onderdeel van een slaapritueel: Dat helpt!


Abonneren op onze blog