Gewoontes veranderen overdag?

Voor veel mensen die beter willen leren slapen, betekent dit dat ze vaste gewoontes gaan proberen los te laten.

Bijvoorbeeld: je bent gewend om ‘s avonds naar spannende thrillers op tv te kijken. Je merkt als je eenmaal in bed ligt, dat eindeloos allerlei spannende beelden aan je voorbij trekken die je wakker houden. Of: je bent gewend ‘s avonds nog eens even op je gemak mails te beantwoorden of  nog even langs allerlei webshops te gaan. Ook dan kan het zijn, dat als je in bed ligt al die koopjes die je hebt gezien nog door je hoofd razen. Of je realiseert je dat je een paar mails iets te kort door de bocht beantwoord hebt. Zo blijft je geest actief, terwijl je lijf wil slapen.

Hoe doorbreek je deze gewoontes?
De wetenschap toont aan dat gedrag veranderen niet makkelijk is. 40% Van alle handelingen die je op een dag verricht, doe je op de automatische piloot. Hongergevoel? Op naar de koektrommel! Je ontvangt je vierde berichtje op een avond? Natuurlijk ben je bereikbaar en reageer je.

Het kan anders, maar hoe dan?
De Amerikaanse onderzoeker Duhigg heeft aangetoond dat de volgende aanpak werkt:
Het idee is dat je na de aansporing, die het gedrag dat je af wil leren, in gang zet (honger!), snel reageert met ander gedrag dat hetzelfde gevoel van beloning oplevert (mooie muziek opzetten). Of: dat je, zodra je om 11 uur ‘s avonds denkt ‘even lekker googelen’, een rondje gaat wandelen of iets doet dat jou een aangenaam gevoel geeft.

Makkelijk is het niet, maar het kan en dat is al mooi om te weten!

Wil je meer weten of weet je een veel betere manier om gewoontes te doorbreken, bel, mail of reageer op de blog! Volg ons op Facebook. Vond je deze blog leuk? Stuur hem dan door naar iemand van wie je weet dat hij of zij geïnteresseerd zou kunnen zijn!
Meer blogs 

 


Abonneren op onze blog