We gaan ermee stoppen

Na vijf jaar met plezier actief te zijn geweest te zijn met Slapen als een roos is het nu tijd voor andere dingen. Over een jaar willen we stoppen (1 februari 2018). Mocht er iemand zijn die verder wil met dit concept: laat het ons weten. Slaap als een roos! lees meer

Gewoontes veranderen overdag?

Voor veel mensen die beter willen leren slapen, betekent dit dat ze vaste gewoontes gaan proberen los te laten. Bijvoorbeeld: je bent gewend om ‘s avonds naar spannende thrillers op tv te kijken. Je merkt als je eenmaal in bed ligt, dat eindeloos allerlei spannende beelden aan je voorbij trekken die je wakker houden. Of: je bent gewend ‘s avonds nog eens even op je gemak mails te beantwoorden of  nog even langs... lees meer

In- en ontspannen, hoe doe je dat?

Het is maandag, ik schrik wakker van de wekker, zie in een flits de drukke dag die voor me ligt en spring mijn bed uit. Douchen, ontbijten, de deur uit, op naar mijn eerste afspraak. In de haast ben ik mijn telefoon vergeten, dus snel weer terug naar huis, waar ligt die telefoon nou… De stress slaat toe. De dag vliegt in hoog tempo voorbij; ‘s avonds naar een inspraakavond over een hotel dat tegenover ons huis... lees meer

Slaap lekker-Randell

Lekker slapen is niet een onderwerp waar de kranten elke dag bol van staan. Toch is het een onderwerp met vele boeiende kanten! Het boek ‘Slaap lekker’ van David Randell geeft een op Amerikaanse leest geschoeid inkijkje in alle ins en outs van slecht slapen. ‘ Slaap is geen pauze moment in ons leven. Het is het ontbrekende deel van de puzzel van wat het betekent om te leven.’ Het boek vertelt over vele kanten van... lees meer

Workshop ‘lekker leren slapen’: iets voor jou of iemand die je kent?

Vanzelf in slaap vallen en doorslapen, totdat je ‘s ochtends zonder wekker wakker wordt. Een heerlijk gevoel, zeker als dat voor jou en miljoenen anderen niet vanzelfsprekend is. En zeker als je in kranten en tijdschriften wekelijks leest hoe belangrijk goed slapen is voor veel facetten van een goede gezondheid. En zeker als je weet dat lekker leren slapen echt te leren is. In kleine stappen en met kleine successen die... lees meer

Leef nu

Tsjonge, tsjonge, het slapen wil een tijdje niet echt lukken. Ik dacht dat ik die fase achter me had liggen…. Mijn werk levert stress op en die stress ligt ‘ s nachts naast me op mijn kussen. Ik word vaak rond een uur of drie wakker en val dan niet meer in slaap. Wat ga ik daar aan doen? Even dacht ik het gevonden te hebben. Gewoon, ‘stoppen met denken’.  Ik heb dat ergens gelezen; je gedachten roepen... lees meer

Lekker kersen eten en nog beter slapen ook?!

Ja, kersen zijn niet alleen lekker, maar helpen je ook nog eens om beter te slapen. Goed nieuws in het zomerseizoen waarin kersen volop te krijgen zijn. Je wordt er slaperig van. Onderzoek op de Pennsylvania Universiteit laat in een pilot studie zien dat volwassenen die ‘s ochtends en ‘s avonds kersensap drinken sneller in slaap vallen en gemiddeld 6% langer slapen. Mooi dat je dit met kersen eten of kersensap... lees meer

Snurken en tandarts

Wat heeft de tandarts nu met slapen te maken? Hoe zorgt hij dat mijn snurkende partner niet meer snurkt? Tandarts Marc San Giorgi uit Beek-Ubbergen legt het uit. Als tandheelkundig slaapspecialist zou hij het liefst de heilzame werking van de snurkbeugel van de daken schreeuwen. In zijn tandartsenstoel ontmoet hij veel mensen met klachten als:  onverklaarde moeheid, concentratieproblemen en sneller geïrriteerd zijn. In een... lees meer

Slapen op je eerste vakantiedag

Herken je dit? Je hebt er wekenlang naar toe geleefd en je erop verheugd. Koffers gepakt, alles geregeld, klaar. Nog even en dan……..vakantie. Eindelijk tijd om tot rust te komen en lekker uit te slapen! Je eerste vakantiedag is voorbij gevlogen en je duikt in je hotelkamer/tent/caravan/vakantiehuisje/boomhut je bed in. En dan? Je ligt uren in het donker te turen, de slaap komt maar niet. Wat is er nu feitelijk aan de... lees meer

Goed nieuws: weg met blauw licht

Het is al lang een thema: het blauwe licht van je pc, laptop of smartphone belemmert je bij het in slaap vallen. Wij hebben er hier op onze site regelmatig over geschreven. Goed nieuws: er is een modus ontwikkeld, de nachtmodus, ‘nightshift’, om jou minder last te bezorgen van het blauwe licht. Deze nachtmodus zorgt ervoor dat het blauwe licht vermindert, als de zon ondergaat. Het scherm verandert dan automatisch... lees meer

Bijzondere manier om in slaap te vallen, voor jou en je kind!

Heb je een drukke kleuter of 6-jarige die ‘s avonds maar niet in slaap kan komen, wat je ook verzint en doet? Kijk maar eens of dit de oplossing is! Het onlangs ook in het Nederlands vertaalde boek: ‘het konijn dat in slaap wil vallen’, is zo slaapverwekkend dat zowel degene die voorleest als degene die voorgelezen wordt, er bij in slaap valt of heel slaperig wordt. Het boek gaat over het konijn Roger dat op... lees meer

Daar zit muziek in!

Enkele weken geleden te lezen in de Volkskrant: een muziekje, of prettig geluidje bijvoorbeeld kwinkelerende vogeltjes of ‘suffe klanken'(?!) kunnen helpen bij het verbeteren van de slaap. Dit geluid draagt bij aan een ontspannen brein, volgens slaapprofessor Ton Coenen. En een ontspannen brein is een absolute voorwaarde om in slaap te kunnen vallen. Slaapdeskundige Hans Hamburger geeft aan dat sommige mensen de stilte... lees meer

Eten en slapen, we doen het allemaal anders!

Het ene onderzoek naar wat gezonde voeding is, is nog maar net gepubliceerd of het volgende onderzoek wordt al weer met grote letters aangekondigd. Waarbij de conclusies geregeld tegenstrijdig zijn. Wat eerst gezond genoemd wordt, blijkt later toch niet zo gezond te zijn of zelfs ongezond. Is brood nu wel gezond of niet gezond en is speltbrood gezonder dan brood zonder spelt? Jarenlang dronken we met plezier een glaasje rode... lees meer

Het boek: Slapen als een roos

Stapje voor stapje iets veranderen. De Japanners noemen het ‘kaizen’. De mens wil van nature niet veranderen. Verander daarom in kleine, korte stapjes. Wil je beter slapen? Bouw het op, begin klein en blijf het doen. Grote woorden? Voor ons de kern van het lekker leren slapen. Je begint ’s ochtends bij het opstaan en eindigt als je je ogen dicht doet. Dat lijkt iets enorms. Dat hoeft het niet te zijn als je het stapje... lees meer

Op je ademhaling en het geluid van de zee

‘Slaap is als een duif die bij je hand is neergestreken en daar blijft zitten zolang niemand op hem let; probeer je hem te pakken, dan vliegt hij weg.’ Een treffende, zeer herkenbare uitspraak voor mij van de psycholoog Victor Frankl. Herkennen jullie het? Je stapt ‘s avonds moe je bed in en je wil alleen maar slapen; je voelt je zo moe dat je wel in slaap moet vallen. Maar wat gebeurt er dan? Zeker na een... lees meer

Een beker melk helpt?

Het is een oude wijsheid die in bijna alle ‘tip-lijstjes’ om beter te slapen terug komt: Drink een warme beker melk voor het slapen gaan. Waar of niet waar? De Volkskrant bericht hierover in de Sr Edmund van 10 oktober 2015. Wetenschappers Hettinga en Teerds, beide werkzaam bij de Universiteit van Wageningen leggen verschillende overwegingen over of melk helpt of niet langs de meetlat. Koemelk bevat triptofaan... lees meer

Beter slapen met 90 beats per minuut

Gewoon lekker gemiddeld zo’n acht uur per nacht slapen, daar vaar je wel bij. Je voelt je gelukkiger, gezonder, slimmer, creatiever, productiever, slanker. En het wordt ook nog eens makkelijker om gewoontes waar je van af wil, zoals bijvoorbeeld roken, te veranderen, omdat je meer wilskracht hebt. Aldus Richard Wiseman, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Hertfordshire. In zijn onlangs verschenen boek ‘... lees meer

Leven in het nu, maar nu ’s nachts

Het is al lang een motto: leef in het nu. Eckhart Tolle schreef het gelijknamige boek, in de mindfullnes wereld is het de basis van veel oefeningen. Maar hoe doe je dat ’s nachts, leven in het nu? Werkt het dan ook? Het is belangrijk je overdag te oefenen in het ‘in het nu zijn’, in het je niet laten leiden door wat ooit was of door wat komen gaat. Als je dat overdag goed kunt, gaat het ’s nachts vanzelf. Lukt... lees meer

Wakker liggen door de volle maan?

Weer een mythe ontkracht! Uit onderzoek van het Donders Instituut van de Radboud Universiteit door Martin Dresler en anderen, blijkt dat er geen aantoonbaar verband is tussen de maancyclus en de slaapkwaliteit van de mens. Misschien raar, maar toen ik dit bericht las, voelde ik me opgelucht. En dat komt, omdat ik ‘s avonds voordat ik ga slapen vaak nog even de tuin in loop en naar de lucht kijk. Heerlijk om dan de... lees meer

Wederom: Melatonine

We hebben het al vaker besproken: het gebruik van melatonine, als slaapmiddel. Dat het niet vanzelfsprekend werkt, niet voor iedereen werkt om in slaap te komen, wisten we al. Neuroloog Smits, van ziekenhuis Gelderse Vallei, stelt het volgende over de verkrijgbaarheid en het gebruik van melatonine. Hij zegt dat het moment van innemen erg belangrijk is, afhankelijk van het dagnacht ritme van de betreffende persoon. Dat het... lees meer

Goed slapen en nog betere sex ook?

Waar goed slapen al niet toe kan leiden! Heerlijk uitgerust je dag beginnen en nog zin in sex ook! Niet alleen zin in, maar ook de daad direct bij het woord voegen. In The Journal of Sexual Medicine wordt een onderzoek beschreven onder 171 studentes. Zij noteerden gedurende 14 dagen hoeveel uren ze ‘s nachts sliepen en de mate waarin ze de volgende dag seksueel actief waren. De resultaten laten zien dat langer slapen... lees meer

En nu lekker de zon in!

Ha fijn; de lente breekt door en de zon laat zich in haar volle glorie zien en voelen! Het zonlicht geeft alles in de natuur weer heldere kleuren en voelt lekker warm op je huid. De zon werkt ook indirect mee om je beter te laten slapen. Helder zonlicht opnemen gedurende de dag geeft een boost aan het serotonine niveau, dat weer helpt om het melatonine niveau ‘s nachts te verbeteren. Probeer daarom tenminste twee uur... lees meer

Nogmaals: de powernap

Mooi woord toch? Powernap. Een dutje waarmee je kracht genereert. De Volkskrant van 25 februari stelt: ‘Een middagdutje blijkt wel degelijk enige bescherming te bieden tegen de schade van een doorwaakte nacht’. Dus de powernap genereert kracht waarmee de negatieve gevolgen van een doorwaakte nacht gedeeltelijk hersteld worden. De VK baseert zich op uitspraken van Hans Hamburger over een onderzoek van de Universiteit van... lees meer

De powernap

    De powernap staat in de belangstelling. Een powernap is ‘een verkwikkend dutje’ van vijftien tot twintig minuten. Tot voor kort bestond het beeld dat alleen oude mensen ‘gaan’ voor een powernap. Dit beeld is aan het veranderen. In DWDD van 28 januari hield Pieter van den Hoogenband een warm pleidooi voor de powernap. In de sport wereld is het blijkbaar al redelijk gangbaar dat sporters zich even... lees meer

Pak een boek en niet een e reader

      We weten het al langer: pas op voor het scherm van een oplichtend apparaat dat je voor het slapen gaan gebruikt. In onderzoekstermen geformuleerd: “Slaap je beter na het lezen van een papieren boek of na het lezen in de e-reader?” In de VS hebben ze hiernaar onderzoek gedaan bij 12 proefpersonen. Alle proefpersonen sliepen beter in na het lezen van een papieren boek. Ook voelden de... lees meer

Hoe verander je gewoontes die maken dat je niet goed slaapt?

Op onze website, in ons boek ‘ Slapen als een roos’ of met behulp van onze online cursus kun je lezen & leren  hoe je beter kunt leren slapen. Bij veel mensen die willen leren om beter te slapen, betekent dit dat ze bepaalde gewoontes moeten afleren en nieuwe gewoontes moeten aanleren of te wel: het doorbreken van gedrag waar je aan gewend bent en waarin je weer moeiteloos vervalt als je even niet oplet. Voor... lees meer

Melatonine in opspraak

Veel mensen weten dat het slikken van slaappillen verslavend en ongezond is. Uitzondering daarop leek het slikken van melatonine. Het Nederlands Huisartsen Genootschap stelde zich de afgelopen jaren terughoudend op over het gebruik van melatonine. De Volkskrant van zaterdag 29 november maakt er korte metten mee. Neuroloog Marcel Smits stelt dat melatonine, een lichaamseigen product, heel vaak verkeerd gebruikt wordt en... lees meer

Stoppen met roken terwijl je heerlijk ligt te slapen?

Ja, dat kan! En je kunt het ook nog eens zelf doen, terwijl je er niets anders voor hoeft te doen dan lekker te liggen slapen. Je hebt wel een beetje hulp van je partner, een vriend of vriendin nodig. Hoe werkt dat dan? In The Journal of Neuroscience beschrijven Israëlische onderzoekers hun experiment en hun bevindingen bij een groep van 66 vrijwilligers die van hun rookverslaving af wilden komen. Ze lieten deze... lees meer

Dronken vrouwen slapen slechter dan mannen!

Mannen en vrouwen van dezelfde grootte en met hetzelfde gewicht reageren verschillend op alcohol. Dit komt, omdat vrouwen in mindere mate beschikken over het leverenzym (dehydrogenase) dat alcohol omzet in een inactieve substantie. Daarom voelen vrouwen het effect van alcohol sneller. Bovendien bestaat  het mannelijk lichaam voor een groter deel uit water (mannen 61%; vrouwen 52%) waardoor de alcohol in het bloed van... lees meer

Hulp zoeken voor slaapproblemen?

Er wordt heel wat gepraat, geklaagd en geschreven over slaapproblemen. Er wordt ook heel wat in stilte over gepiekerd. Bekend is dat veel mensen er last van hebben; 1 op de 3 Nederlanders heeft voor korte of langere tijd last van slaapproblemen. Onderzoek wijst uit dat slecht slapen veel gezondheidsproblemen oplevert, o.a.depressies, hartklachten, gewichtstoename en het risico op Alzheimer. Ook bekend is dat goed slapen een... lees meer

Help, ik krijg geen adem en schrik wakker. Slaapapneu?

Je ligt lekker te slapen en ineens schrik je wakker, je krijgt geen lucht en denkt dat je stikt! Nog nooit meegemaakt. Ik heb geen hartklachten, geen hoge bloeddruk, geen idee wat er aan de hand is. Gelukkig weet de huisarts het wel; na een aantal onderzoeken constateert hij slaapapneu en, nog veel belangrijker, er is iets aan te doen; er zijn zelfs meerdere oplossingen. Maar wat is slaapapneu nou eigenlijk? Bij slaapapneu... lees meer

Slaaptrackers; de oplossing voor uw slaapprobleem?

Twee maanden geleden had ik een eerste gesprek met Peter, een meneer van 80 met een al jarenlang durend slaapprobleem. Peter vertelde me dat hij elke half uur de pendule uit zijn huiskamer hoorde slaan. Hij hoorde steeds maar weer die klok, wist elk uur hoe laat het was en hij sliep niet. Slaaptrackers en sensoren zijn ‘hot’. Een slaaptracker volgt je slaap. Het verzamelt een aantal elementen die een rol spelen... lees meer

Slaapproblemen en risico op Alzheimer?

Chronisch slaaptekort verhoogt mogelijk de kans op Alzheimer, aldus concluderen wetenschappers van het Radboudumc in het tijdschrift JAMA Neurologie. Verschillende studies laten zien dat er bij muizen een verband is tussen slaapgebrek en de ziekte van Alzheimer. Verklaring: door slaapgebrek neemt de hoeveelheid van een schadelijk eiwit in de hersenen van dieren toe. De stapeling van dit eiwit wordt gezien als een belangrijke... lees meer

Lastige karweitjes uitstellen

Onderzoekster en gezondheidspsycholoog Floor Kroese van de Universiteit Utrecht, stelt dat uitstelgedrag een relevante factor is bij het ontstaan van vermoeidheid en slaapgebrek. Wie klusjes voor zich uitschuift gaat ook vaker later naar bed dan het plan was. En later naar bed gaan dan de bedoeling is leidt tot vermoeidheid en slaapgebrek. Dit onderzoek sluit naadloos aan bij een belangrijk onderdeel van onze slaapmethode.... lees meer

Meditatie en lekker slapen

Lekker slapen begint overdag. Meditatie kan helpen om overdag wat meer te ontspannen. Makkelijk gezegd; moet ik dan elke dag op zo’n krukje gaan zitten, moeilijk kijken en en mijn ogen sluiten? Nee, dat hoeft helemaal niet. Soms ben ik onrustig, merk ik dat ik van hot naar her vlieg, en ‘geen rust in mijn lijf heb’. Op dit soort momenten grijp ik  naar het super kleine boekje: ‘Meditatie van Sogyal... lees meer

Beter slapen met lavendel?

Lavendel is een tenger paars plantje dat vroeger alleen overdadig in de Franse Provence te vinden was, en nu in bijna elke tuinborder een plekje heeft gekregen. Mijn moeder had een doorzichtig flesje met lavendelwater op baby’s slaapkamer staan. Zij druppelde wat lavendel op het lakentje onder het hoofd van de baby. Ik heb die gewoonte overgenomen toen mijn kind klein was. En ik ben vast niet de enige… De betekenis van... lees meer

Te graag willen slapen

Veel mensen die moeite hebben met in slaap vallen zijn gevangene van de klassieke paradox: ‘dat ze te graag willen slapen’, aldus Emily Martin, docente en slaaponderzoeker aan de New York University. ‘Slaap is een kostbaar goed, maar ook met niets te vergelijken, omdat je het verlangen ernaar klaarblijkelijk moet opgeven om het te krijgen’. De psycholoog Victor Frankl schreef dat  ‘slaap is als... lees meer

Graag vroeg of laat slapen?

De mens is een ritmedier. Zo zijn er talloze avondmensen; ze gaan graag laat naar bed en staan ook het liefst laat op en je hebt ochtendmensen, de vroege vogels die ‘s avonds op een feestje al vroeg zitten te geeuwen. Kun je dat ritme zelf beïnvloeden of  hoort dat nou eenmaal bij jouw type? Wat te doen als je een avondmens bent en je krijgt een baan waarvoor je ‘s ochtends om 6 uur in je auto moet zitten om op... lees meer

Volg je natuurlijk ritme

In het prachtige boek van Jaap Voigt over het leven en werken in het ritme van de seizoenen, beschrijft Jaap wat de seizoenen ons kunnen zeggen over wat ons nu te doen staat. Jouw eigen ritme, dat wat bij jou past, past weer in een groter geheel: het geheel van de seizoenen.  De seizoenen komen als het ware door ons heen, vormen de grondtoon van ons bestaan. Beter begrijpen hoe die grondtoon doorwerkt in jouw leven overdag... lees meer

24 Uurs ritme?

‘Op een doordeweekse nacht, om pakweg 3 uur,  zijn 1 miljoen Nederlanders klaar wakker. Nederland wordt langzaam een echte 24-uurs samenleving, een land waar ook midden in de nacht altijd, alles mogelijk is. Niemand hoeft zich ‘s nachts meer te vervelen: steeds meer services en diensten zijn ook ‘s nachts beschikbaar. Ongeveer 16 procent van de beroepsbevolking moet mede daardoor inmiddels ook ’s nachts werken.... lees meer

De eerste keer

‘De eerste keer is altijd het mooist’ schrijft Tijn Touber in de Happinez nr 2. Je eerste kus, de eerste foto van de aarde vanuit het heelal…. Ik moet denken aan de eerste keer dat je weer een hele nacht slaapt, na een ‘slecht slapen’ periode. Mijn hemel wat is dat aangenaam, wat ziet de wereld er dan anders uit. Wat heb je dan een energie, wat kun je genieten van de dag. Wat kun je je aandacht... lees meer

‘Placebo’ slaap, werkt dat?

Mensen zijn alerter als ze denken dat ze goed hebben geslapen, ook als dat in werkelijkheid niet zo is. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Als proefpersonen wordt wijs gemaakt dat ze bijzonder goed hebben geslapen, treedt er een soort placebo-effect op. Ze kunnen zich dan beter concentreren op geluiden en sneller informatie verwerken, ongeacht de werkelijke kwaliteit van hun nachtrust.  Dat melden onderzoekers in het... lees meer

Powernap?

Korte periodes van slaap zijn goed voor de prestaties en de alertheid van medewerkers, zo blijkt uit meerdere studies in verschillende landen. Wetenschappers van de Amerikaanse Sleep Research Society onderzochten het functioneren van personeel aan boord van een vliegtuig. Uit de resultaten bleek dat geplande dutjes positieve gevolgen hebben voor de prestaties van boordpersoneel bij langeafstandsvluchten. Voor werknemers die... lees meer

En nu wil ik slapen!

Heerlijk vooruitzicht: twee weken kerstvakantie voor de boeg. Eerst een weekje skiën en dan nog lekker een weekje lummelen. Na een drukke periode op mijn werk en veel kerstborrels, eindelijk de tijd om lekker bij te komen, niks te moeten en te genieten van wat er is. En weer slapen als een roos, want in een periode met stress op het werk en avonden met late etentjes, merk ik dat ‘gewoon’ acht uur slapen er niet... lees meer

De dag afsluiten

Een gewone dag, niet echt goed, niet echt slecht. Een dag waar er wel meer van zijn. Gedaan wat ik moest doen; geen losse eindjes, geen bijzondere dingen. ‘s Avonds nog een paar telefoontjes gepleegd, een wandeling gemaakt en een grappige film op tv gekeken. Jeetje, zo’n dag gaat snel; voor ik het in de gaten heb is het 23.45 uur, dus maar gauw naar bed. Ik val snel in slaap. Om 2 uur word ik wakker, blijf even... lees meer

Uit het dal…

De afgelopen periode was een hectische. Er was veel om over te piekeren. En dat gebeurde dan ook. Ik lag elke nacht vroeg wakker of viel pas heel erg laat in slaap. Meestal werd ik rond drie uur wakker en kwam dan meestal niet meer in slaap. En de gedachtes vlogen door mijn hoofd. Er gebeurde veel, vooral op mijn werk, wat me ook ‘s nachts bezighield.  Om deze periode toch door te komen, zonder in een burn out te... lees meer

Lekker moe?

Na een drukke dag en een rustige avond, ga ik om 23 uur naar bed, moe en slaperig. Ha, dadelijk lekker slapen; ik ben doodmoe, dus dat gaat lukken. Heerlijk om in mijn fijne bed te stappen en te voelen hoe het is om me uit te strekken en te voelen dat ik lekker moe ben. Na een half uur realiseer ik me dat ik niet meer zo lekker lig, mijn spieren beginnen pijn te doen, ik draai me om en nog eens, mijn been prikkelt, ik kan... lees meer

Na de zomer

Afgelopen periode was ik net terug van vakantie. Ik had een vakantie zoals ‘het hoort’. Niks moeten, prettig gezelschap, leuke dingen mee maken, nieuwe plekjes ontdekken, foto cursus gevolgd, voldoende ‘niks doen’ momenten. Heerlijk. Heel rijk. Mmmm, en wat is slapen dan ‘geen thema’. Ik sliep meestal als een roosje. Was dat een keertje niet het geval, dan deed ik overdag even een dutje, in de... lees meer

Evenwicht

Lekker, weekend, rustig de tijd, koffie op bed.. Heerlijk om je zo uitgerust te voelen… Dit is de eerste blog van Slapen als een roos. Wij vinden het leuk en belangrijk om je te helpen om te slapen als een roos. Want wat is fijner dan lekker diep te slapen en uitgerust wakker te worden. Gebaseerd op onze eigen ervaringen zullen we de komende tijd vertellen over hoe wij denken dat je meer invloed kunt hebben op je eigen... lees meer

Abonneren op onze blog